Tu zkušenost už udělala většina motoristů: při poruše nebo po nehodě zavolají nejprve do značkového servisu, kde zjistí, že oprava při použití původních, originálních značkových náhradních dílů by stála hodně. Rychle se tedy začnou rozhlížet, jak a kde získat součástky levněji. Takové možnosti existují.
Kolem deseti miliard eur činí jen v Německu objem obchodu s náhradními díly do automobilů. Obdobná statistika sice v České republice není, ale podle toho, na kolika místech se s prodejem náhradních dílů lze setkat, jde nejspíš i zde o velmi zajímavou obchodní oblast. Miroslav Brůžek, tajemník Sdružení importérů součástí automobilů, servisní a garážové techniky (SISA), říká: „V republice je asi tisíc značkových a asi pět tisíc neznačkových opraven; k tomu si lze představit i přiměřený počet provedených oprav a spotřebovaných náhradních dílů.
Zatímco značkové opravny pracují převážně s náhradními díly pouze své automobilové značky, větší část opraven používá díly, jak se říká, aftermarketové.“ Na vysvětlenou – v případě těch druhých jde o součástky, které nemají přímo příslušnou originální automobilovou značku.
Převodovka – půlka auta
Ve značkovém servisu zákazník zjistí, že cena originální součástky – dejme tomu převodovky – se blíží půlce hodnoty celého auta. A to ještě není vyčíslena cena za opravu. Co takovému majiteli automobilu zbývá? Pokud není auto v záruce, jejíž podmínkou je dodržování záručního režimu včetně používání originálních náhradních dílů ve značkovém servisu, většina motoristů na firemní opravnu rychle zapomene a bude se ohlížet po menší dílně, s levnější prací i náhradními díly. Petr Tesařík, majitel a automechanik v jedné osobě z malé autoopravny v Hrusicích, říká: „Dávám zákazníkům vybrat; buď můžou mít drahý originál značkový, nebo levnější a prakticky stejně dobrý díl od solidních firem, které mi součástky dodávají.“
Problém obou stran
Mohlo by se zdát, že vysoké ceny originálních náhradních dílů jsou jen problémem uživatelů aut. Ale není tomu tak. I automobilky se potýkají s problémem: Auta, dnes už na vysoké technické úrovni, mají v případě standardního provozu během záruční doby jen minimum poruch. A tedy i malou spotřebu náhradních dílů, kromě několika málo detailů, jako jsou například filtry. Potřeba součástek roste s přibývajícím stářím a ojetím vozu. Jenomže na letité auto si už jen málokdo nechá namontovat třeba originální tlumič výfuku, když za prvním rohem koupí prakticky stejný, ale za poloviční cenu. Takže automobilkám, respektive jejich prodejcům, kteří museli investovat obrovské prostředky do servisního zázemí, utíkají zákazníci.
Není přitom žádným tajemstvím, že opravy jsou z hlediska zisku ještě zajímavějším obchodem než prodej aut. Proto i autorizovaní značkoví prodejci by třeba rádi – při zaručení kvality použili levnější náhradní díly, a tím učinili své služby dostupnější. Jenomže doposud nemohli. Zájmem výrobců je totiž prodat co nejvíce originálních náhradních dílů.
Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/historie/levne-nahradni-dily-zajimaji-kazdeho.A_2003M248Y02A